From d50a6b56f0f239cf061630c85add121dc3555339 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Stephen Hemminger Date: Fri, 14 Oct 2005 15:42:33 -0700 Subject: [PATCH] [PKTGEN]: proc interface revision The code to handle the /proc interface can be cleaned up in several places: * use seq_file for read * don't need to remember all the filenames separately * use for_online_cpu's * don't vmalloc a buffer for small command from user. Committer note: This patch clashed with John Hawkes's "[NET]: Wider use of for_each_*cpu()", so I fixed it up manually. Signed-off-by: Stephen Hemminger Signed-off-by: Robert Olsson Signed-off-by: David S. Miller Signed-off-by: Arnaldo Carvalho de Melo --- net/core/pktgen.c | 472 +++++++++++++++++++++------------------------- 1 file changed, 215 insertions(+), 257 deletions(-) diff --git a/net/core/pktgen.c b/net/core/pktgen.c index ad053c8cb7f..7fc3e9e28c3 100644 --- a/net/core/pktgen.c +++ b/net/core/pktgen.c @@ -137,6 +137,7 @@ #include #include #include +#include #include #include #include @@ -151,7 +152,7 @@ #include -#define VERSION "pktgen v2.62: Packet Generator for packet performance testing.\n" +#define VERSION "pktgen v2.63: Packet Generator for packet performance testing.\n" /* #define PG_DEBUG(a) a */ #define PG_DEBUG(a) @@ -186,7 +187,9 @@ /* Used to help with determining the pkts on receive */ #define PKTGEN_MAGIC 0xbe9be955 -#define PG_PROC_DIR "net/pktgen" +#define PG_PROC_DIR "pktgen" +#define PGCTRL "pgctrl" +static struct proc_dir_entry *pg_proc_dir = NULL; #define MAX_CFLOWS 65536 @@ -202,11 +205,8 @@ struct pktgen_dev { * Try to keep frequent/infrequent used vars. separated. */ - char ifname[32]; - struct proc_dir_entry *proc_ent; + char ifname[IFNAMSIZ]; char result[512]; - /* proc file names */ - char fname[80]; struct pktgen_thread* pg_thread; /* the owner */ struct pktgen_dev *next; /* Used for chaining in the thread's run-queue */ @@ -330,8 +330,6 @@ struct pktgen_thread { struct pktgen_dev *if_list; /* All device here */ struct pktgen_thread* next; char name[32]; - char fname[128]; /* name of proc file */ - struct proc_dir_entry *proc_ent; char result[512]; u32 max_before_softirq; /* We'll call do_softirq to prevent starvation. */ @@ -473,16 +471,6 @@ static inline __u64 tv_diff(const struct timeval* a, const struct timeval* b) static char version[] __initdata = VERSION; -static ssize_t proc_pgctrl_read(struct file* file, char __user * buf, size_t count, loff_t *ppos); -static ssize_t proc_pgctrl_write(struct file* file, const char __user * buf, size_t count, loff_t *ppos); -static int proc_if_read(char *buf , char **start, off_t offset, int len, int *eof, void *data); - -static int proc_thread_read(char *buf , char **start, off_t offset, int len, int *eof, void *data); -static int proc_if_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, unsigned long count, void *data); -static int proc_thread_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, unsigned long count, void *data); -static int create_proc_dir(void); -static int remove_proc_dir(void); - static int pktgen_remove_device(struct pktgen_thread* t, struct pktgen_dev *i); static int pktgen_add_device(struct pktgen_thread* t, const char* ifname); static struct pktgen_thread* pktgen_find_thread(const char* name); @@ -506,80 +494,38 @@ static int debug = 0; static DECLARE_MUTEX(pktgen_sem); static struct pktgen_thread *pktgen_threads = NULL; -static char module_fname[128]; -static struct proc_dir_entry *module_proc_ent = NULL; - static struct notifier_block pktgen_notifier_block = { .notifier_call = pktgen_device_event, }; -static struct file_operations pktgen_fops = { - .read = proc_pgctrl_read, - .write = proc_pgctrl_write, - /* .ioctl = pktgen_ioctl, later maybe */ -}; - /* * /proc handling functions * */ -static struct proc_dir_entry *pg_proc_dir = NULL; -static int proc_pgctrl_read_eof=0; - -static ssize_t proc_pgctrl_read(struct file* file, char __user * buf, - size_t count, loff_t *ppos) +static int pgctrl_show(struct seq_file *seq, void *v) { - char data[200]; - int len = 0; - - if(proc_pgctrl_read_eof) { - proc_pgctrl_read_eof=0; - len = 0; - goto out; - } - - sprintf(data, "%s", VERSION); - - len = strlen(data); - - if(len > count) { - len = -EFAULT; - goto out; - } - - if (copy_to_user(buf, data, len)) { - len = -EFAULT; - goto out; - } - - *ppos += len; - proc_pgctrl_read_eof=1; /* EOF next call */ - - out: - return len; + seq_puts(seq, VERSION); + return 0; } -static ssize_t proc_pgctrl_write(struct file* file,const char __user * buf, - size_t count, loff_t *ppos) +static ssize_t pgctrl_write(struct file* file,const char __user * buf, + size_t count, loff_t *ppos) { - char *data = NULL; int err = 0; + char data[128]; if (!capable(CAP_NET_ADMIN)){ err = -EPERM; goto out; } - data = (void*)vmalloc ((unsigned int)count); + if (count > sizeof(data)) + count = sizeof(data); - if(!data) { - err = -ENOMEM; - goto out; - } if (copy_from_user(data, buf, count)) { err = -EFAULT; - goto out_free; + goto out; } data[count-1] = 0; /* Make string */ @@ -594,31 +540,40 @@ static ssize_t proc_pgctrl_write(struct file* file,const char __user * buf, err = count; - out_free: - vfree (data); out: return err; } -static int proc_if_read(char *buf , char **start, off_t offset, - int len, int *eof, void *data) +static int pgctrl_open(struct inode *inode, struct file *file) +{ + return single_open(file, pgctrl_show, PDE(inode)->data); +} + +static struct file_operations pktgen_fops = { + .owner = THIS_MODULE, + .open = pgctrl_open, + .read = seq_read, + .llseek = seq_lseek, + .write = pgctrl_write, + .release = single_release, +}; + +static int pktgen_if_show(struct seq_file *seq, void *v) { - char *p; int i; - struct pktgen_dev *pkt_dev = (struct pktgen_dev*)(data); + struct pktgen_dev *pkt_dev = seq->private; __u64 sa; __u64 stopped; __u64 now = getCurUs(); - p = buf; - p += sprintf(p, "Params: count %llu min_pkt_size: %u max_pkt_size: %u\n", - (unsigned long long) pkt_dev->count, - pkt_dev->min_pkt_size, pkt_dev->max_pkt_size); + seq_printf(seq, "Params: count %llu min_pkt_size: %u max_pkt_size: %u\n", + (unsigned long long) pkt_dev->count, + pkt_dev->min_pkt_size, pkt_dev->max_pkt_size); - p += sprintf(p, " frags: %d delay: %u clone_skb: %d ifname: %s\n", - pkt_dev->nfrags, 1000*pkt_dev->delay_us+pkt_dev->delay_ns, pkt_dev->clone_skb, pkt_dev->ifname); + seq_printf(seq, " frags: %d delay: %u clone_skb: %d ifname: %s\n", + pkt_dev->nfrags, 1000*pkt_dev->delay_us+pkt_dev->delay_ns, pkt_dev->clone_skb, pkt_dev->ifname); - p += sprintf(p, " flows: %u flowlen: %u\n", pkt_dev->cflows, pkt_dev->lflow); + seq_printf(seq, " flows: %u flowlen: %u\n", pkt_dev->cflows, pkt_dev->lflow); if(pkt_dev->flags & F_IPV6) { @@ -626,19 +581,19 @@ static int proc_if_read(char *buf , char **start, off_t offset, fmt_ip6(b1, pkt_dev->in6_saddr.s6_addr); fmt_ip6(b2, pkt_dev->min_in6_saddr.s6_addr); fmt_ip6(b3, pkt_dev->max_in6_saddr.s6_addr); - p += sprintf(p, " saddr: %s min_saddr: %s max_saddr: %s\n", b1, b2, b3); + seq_printf(seq, " saddr: %s min_saddr: %s max_saddr: %s\n", b1, b2, b3); fmt_ip6(b1, pkt_dev->in6_daddr.s6_addr); fmt_ip6(b2, pkt_dev->min_in6_daddr.s6_addr); fmt_ip6(b3, pkt_dev->max_in6_daddr.s6_addr); - p += sprintf(p, " daddr: %s min_daddr: %s max_daddr: %s\n", b1, b2, b3); + seq_printf(seq, " daddr: %s min_daddr: %s max_daddr: %s\n", b1, b2, b3); } else - p += sprintf(p, " dst_min: %s dst_max: %s\n src_min: %s src_max: %s\n", - pkt_dev->dst_min, pkt_dev->dst_max, pkt_dev->src_min, pkt_dev->src_max); + seq_printf(seq," dst_min: %s dst_max: %s\n src_min: %s src_max: %s\n", + pkt_dev->dst_min, pkt_dev->dst_max, pkt_dev->src_min, pkt_dev->src_max); - p += sprintf(p, " src_mac: "); + seq_puts(seq, " src_mac: "); if ((pkt_dev->src_mac[0] == 0) && (pkt_dev->src_mac[1] == 0) && @@ -648,89 +603,89 @@ static int proc_if_read(char *buf , char **start, off_t offset, (pkt_dev->src_mac[5] == 0)) for (i = 0; i < 6; i++) - p += sprintf(p, "%02X%s", pkt_dev->odev->dev_addr[i], i == 5 ? " " : ":"); + seq_printf(seq, "%02X%s", pkt_dev->odev->dev_addr[i], i == 5 ? " " : ":"); else for (i = 0; i < 6; i++) - p += sprintf(p, "%02X%s", pkt_dev->src_mac[i], i == 5 ? " " : ":"); + seq_printf(seq, "%02X%s", pkt_dev->src_mac[i], i == 5 ? " " : ":"); - p += sprintf(p, "dst_mac: "); + seq_printf(seq, "dst_mac: "); for (i = 0; i < 6; i++) - p += sprintf(p, "%02X%s", pkt_dev->dst_mac[i], i == 5 ? "\n" : ":"); + seq_printf(seq, "%02X%s", pkt_dev->dst_mac[i], i == 5 ? "\n" : ":"); - p += sprintf(p, " udp_src_min: %d udp_src_max: %d udp_dst_min: %d udp_dst_max: %d\n", - pkt_dev->udp_src_min, pkt_dev->udp_src_max, pkt_dev->udp_dst_min, - pkt_dev->udp_dst_max); + seq_printf(seq, " udp_src_min: %d udp_src_max: %d udp_dst_min: %d udp_dst_max: %d\n", + pkt_dev->udp_src_min, pkt_dev->udp_src_max, pkt_dev->udp_dst_min, + pkt_dev->udp_dst_max); - p += sprintf(p, " src_mac_count: %d dst_mac_count: %d \n Flags: ", - pkt_dev->src_mac_count, pkt_dev->dst_mac_count); + seq_printf(seq, " src_mac_count: %d dst_mac_count: %d \n Flags: ", + pkt_dev->src_mac_count, pkt_dev->dst_mac_count); if (pkt_dev->flags & F_IPV6) - p += sprintf(p, "IPV6 "); + seq_printf(seq, "IPV6 "); if (pkt_dev->flags & F_IPSRC_RND) - p += sprintf(p, "IPSRC_RND "); + seq_printf(seq, "IPSRC_RND "); if (pkt_dev->flags & F_IPDST_RND) - p += sprintf(p, "IPDST_RND "); + seq_printf(seq, "IPDST_RND "); if (pkt_dev->flags & F_TXSIZE_RND) - p += sprintf(p, "TXSIZE_RND "); + seq_printf(seq, "TXSIZE_RND "); if (pkt_dev->flags & F_UDPSRC_RND) - p += sprintf(p, "UDPSRC_RND "); + seq_printf(seq, "UDPSRC_RND "); if (pkt_dev->flags & F_UDPDST_RND) - p += sprintf(p, "UDPDST_RND "); + seq_printf(seq, "UDPDST_RND "); if (pkt_dev->flags & F_MACSRC_RND) - p += sprintf(p, "MACSRC_RND "); + seq_printf(seq, "MACSRC_RND "); if (pkt_dev->flags & F_MACDST_RND) - p += sprintf(p, "MACDST_RND "); + seq_printf(seq, "MACDST_RND "); - p += sprintf(p, "\n"); + seq_puts(seq, "\n"); sa = pkt_dev->started_at; stopped = pkt_dev->stopped_at; if (pkt_dev->running) stopped = now; /* not really stopped, more like last-running-at */ - p += sprintf(p, "Current:\n pkts-sofar: %llu errors: %llu\n started: %lluus stopped: %lluus idle: %lluus\n", - (unsigned long long) pkt_dev->sofar, - (unsigned long long) pkt_dev->errors, - (unsigned long long) sa, - (unsigned long long) stopped, - (unsigned long long) pkt_dev->idle_acc); + seq_printf(seq, "Current:\n pkts-sofar: %llu errors: %llu\n started: %lluus stopped: %lluus idle: %lluus\n", + (unsigned long long) pkt_dev->sofar, + (unsigned long long) pkt_dev->errors, + (unsigned long long) sa, + (unsigned long long) stopped, + (unsigned long long) pkt_dev->idle_acc); - p += sprintf(p, " seq_num: %d cur_dst_mac_offset: %d cur_src_mac_offset: %d\n", - pkt_dev->seq_num, pkt_dev->cur_dst_mac_offset, pkt_dev->cur_src_mac_offset); + seq_printf(seq, " seq_num: %d cur_dst_mac_offset: %d cur_src_mac_offset: %d\n", + pkt_dev->seq_num, pkt_dev->cur_dst_mac_offset, + pkt_dev->cur_src_mac_offset); if(pkt_dev->flags & F_IPV6) { char b1[128], b2[128]; fmt_ip6(b1, pkt_dev->cur_in6_daddr.s6_addr); fmt_ip6(b2, pkt_dev->cur_in6_saddr.s6_addr); - p += sprintf(p, " cur_saddr: %s cur_daddr: %s\n", b2, b1); + seq_printf(seq, " cur_saddr: %s cur_daddr: %s\n", b2, b1); } else - p += sprintf(p, " cur_saddr: 0x%x cur_daddr: 0x%x\n", - pkt_dev->cur_saddr, pkt_dev->cur_daddr); + seq_printf(seq, " cur_saddr: 0x%x cur_daddr: 0x%x\n", + pkt_dev->cur_saddr, pkt_dev->cur_daddr); - p += sprintf(p, " cur_udp_dst: %d cur_udp_src: %d\n", - pkt_dev->cur_udp_dst, pkt_dev->cur_udp_src); + seq_printf(seq, " cur_udp_dst: %d cur_udp_src: %d\n", + pkt_dev->cur_udp_dst, pkt_dev->cur_udp_src); - p += sprintf(p, " flows: %u\n", pkt_dev->nflows); + seq_printf(seq, " flows: %u\n", pkt_dev->nflows); if (pkt_dev->result[0]) - p += sprintf(p, "Result: %s\n", pkt_dev->result); + seq_printf(seq, "Result: %s\n", pkt_dev->result); else - p += sprintf(p, "Result: Idle\n"); - *eof = 1; + seq_printf(seq, "Result: Idle\n"); - return p - buf; + return 0; } @@ -802,13 +757,14 @@ done_str: return i; } -static int proc_if_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, - unsigned long count, void *data) +static ssize_t pktgen_if_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, + size_t count, loff_t *offset) { + struct seq_file *seq = (struct seq_file *) file->private_data; + struct pktgen_dev *pkt_dev = seq->private; int i = 0, max, len; char name[16], valstr[32]; unsigned long value = 0; - struct pktgen_dev *pkt_dev = (struct pktgen_dev*)(data); char* pg_result = NULL; int tmp = 0; char buf[128]; @@ -849,7 +805,8 @@ static int proc_if_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, if (copy_from_user(tb, user_buffer, count)) return -EFAULT; tb[count] = 0; - printk("pktgen: %s,%lu buffer -:%s:-\n", name, count, tb); + printk("pktgen: %s,%lu buffer -:%s:-\n", name, + (unsigned long) count, tb); } if (!strcmp(name, "min_pkt_size")) { @@ -1335,92 +1292,98 @@ static int proc_if_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, return -EINVAL; } -static int proc_thread_read(char *buf , char **start, off_t offset, - int len, int *eof, void *data) +static int pktgen_if_open(struct inode *inode, struct file *file) { - char *p; - struct pktgen_thread *t = (struct pktgen_thread*)(data); - struct pktgen_dev *pkt_dev = NULL; + return single_open(file, pktgen_if_show, PDE(inode)->data); +} +static struct file_operations pktgen_if_fops = { + .owner = THIS_MODULE, + .open = pktgen_if_open, + .read = seq_read, + .llseek = seq_lseek, + .write = pktgen_if_write, + .release = single_release, +}; - if (!t) { - printk("pktgen: ERROR: could not find thread in proc_thread_read\n"); - return -EINVAL; - } +static int pktgen_thread_show(struct seq_file *seq, void *v) +{ + struct pktgen_thread *t = seq->private; + struct pktgen_dev *pkt_dev = NULL; + + BUG_ON(!t); - p = buf; - p += sprintf(p, "Name: %s max_before_softirq: %d\n", + seq_printf(seq, "Name: %s max_before_softirq: %d\n", t->name, t->max_before_softirq); - p += sprintf(p, "Running: "); + seq_printf(seq, "Running: "); if_lock(t); for(pkt_dev = t->if_list;pkt_dev; pkt_dev = pkt_dev->next) if(pkt_dev->running) - p += sprintf(p, "%s ", pkt_dev->ifname); + seq_printf(seq, "%s ", pkt_dev->ifname); - p += sprintf(p, "\nStopped: "); + seq_printf(seq, "\nStopped: "); for(pkt_dev = t->if_list;pkt_dev; pkt_dev = pkt_dev->next) if(!pkt_dev->running) - p += sprintf(p, "%s ", pkt_dev->ifname); + seq_printf(seq, "%s ", pkt_dev->ifname); if (t->result[0]) - p += sprintf(p, "\nResult: %s\n", t->result); + seq_printf(seq, "\nResult: %s\n", t->result); else - p += sprintf(p, "\nResult: NA\n"); - - *eof = 1; + seq_printf(seq, "\nResult: NA\n"); if_unlock(t); - return p - buf; + return 0; } -static int proc_thread_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, - unsigned long count, void *data) +static ssize_t pktgen_thread_write(struct file *file, + const char __user *user_buffer, + size_t count, loff_t *offset) { + struct seq_file *seq = (struct seq_file *) file->private_data; + struct pktgen_thread *t = seq->private; int i = 0, max, len, ret; char name[40]; - struct pktgen_thread *t; char *pg_result; unsigned long value = 0; - + if (count < 1) { // sprintf(pg_result, "Wrong command format"); return -EINVAL; } - + max = count - i; len = count_trail_chars(&user_buffer[i], max); - if (len < 0) - return len; - + if (len < 0) + return len; + i += len; - + /* Read variable name */ len = strn_len(&user_buffer[i], sizeof(name) - 1); - if (len < 0) - return len; + if (len < 0) + return len; memset(name, 0, sizeof(name)); if (copy_from_user(name, &user_buffer[i], len)) return -EFAULT; i += len; - + max = count -i; len = count_trail_chars(&user_buffer[i], max); - if (len < 0) - return len; - + if (len < 0) + return len; + i += len; - if (debug) - printk("pktgen: t=%s, count=%lu\n", name, count); - + if (debug) + printk("pktgen: t=%s, count=%lu\n", name, + (unsigned long) count); - t = (struct pktgen_thread*)(data); if(!t) { printk("pktgen: ERROR: No thread\n"); ret = -EINVAL; @@ -1474,21 +1437,19 @@ static int proc_thread_write(struct file *file, const char __user *user_buffer, return ret; } -static int create_proc_dir(void) +static int pktgen_thread_open(struct inode *inode, struct file *file) { - pg_proc_dir = proc_mkdir(PG_PROC_DIR, NULL); - - if (!pg_proc_dir) - return -ENODEV; - - return 0; + return single_open(file, pktgen_thread_show, PDE(inode)->data); } -static int remove_proc_dir(void) -{ - remove_proc_entry(PG_PROC_DIR, NULL); - return 0; -} +static struct file_operations pktgen_thread_fops = { + .owner = THIS_MODULE, + .open = pktgen_thread_open, + .read = seq_read, + .llseek = seq_lseek, + .write = pktgen_thread_write, + .release = single_release, +}; /* Think find or remove for NN */ static struct pktgen_dev *__pktgen_NN_threads(const char* ifname, int remove) @@ -2552,8 +2513,7 @@ static void pktgen_rem_thread(struct pktgen_thread *t) struct pktgen_thread *tmp = pktgen_threads; - if (strlen(t->fname)) - remove_proc_entry(t->fname, NULL); + remove_proc_entry(t->name, pg_proc_dir); thread_lock(); @@ -2825,7 +2785,7 @@ static struct pktgen_dev *pktgen_find_dev(struct pktgen_thread *t, const char* i if_lock(t); for(pkt_dev=t->if_list; pkt_dev; pkt_dev = pkt_dev->next ) { - if (strcmp(pkt_dev->ifname, ifname) == 0) { + if (strncmp(pkt_dev->ifname, ifname, IFNAMSIZ) == 0) { break; } } @@ -2864,65 +2824,63 @@ static int add_dev_to_thread(struct pktgen_thread *t, struct pktgen_dev *pkt_dev static int pktgen_add_device(struct pktgen_thread *t, const char* ifname) { struct pktgen_dev *pkt_dev; + struct proc_dir_entry *pe; /* We don't allow a device to be on several threads */ - if( (pkt_dev = __pktgen_NN_threads(ifname, FIND)) == NULL) { - - pkt_dev = kzalloc(sizeof(struct pktgen_dev), GFP_KERNEL); - if (!pkt_dev) - return -ENOMEM; - - pkt_dev->flows = vmalloc(MAX_CFLOWS*sizeof(struct flow_state)); - if (pkt_dev->flows == NULL) { - kfree(pkt_dev); - return -ENOMEM; - } - memset(pkt_dev->flows, 0, MAX_CFLOWS*sizeof(struct flow_state)); - - pkt_dev->min_pkt_size = ETH_ZLEN; - pkt_dev->max_pkt_size = ETH_ZLEN; - pkt_dev->nfrags = 0; - pkt_dev->clone_skb = pg_clone_skb_d; - pkt_dev->delay_us = pg_delay_d / 1000; - pkt_dev->delay_ns = pg_delay_d % 1000; - pkt_dev->count = pg_count_d; - pkt_dev->sofar = 0; - pkt_dev->udp_src_min = 9; /* sink port */ - pkt_dev->udp_src_max = 9; - pkt_dev->udp_dst_min = 9; - pkt_dev->udp_dst_max = 9; - - strncpy(pkt_dev->ifname, ifname, 31); - sprintf(pkt_dev->fname, "%s/%s", PG_PROC_DIR, ifname); - - if (! pktgen_setup_dev(pkt_dev)) { - printk("pktgen: ERROR: pktgen_setup_dev failed.\n"); - if (pkt_dev->flows) - vfree(pkt_dev->flows); - kfree(pkt_dev); - return -ENODEV; - } - - pkt_dev->proc_ent = create_proc_entry(pkt_dev->fname, 0600, NULL); - if (!pkt_dev->proc_ent) { - printk("pktgen: cannot create %s procfs entry.\n", pkt_dev->fname); - if (pkt_dev->flows) - vfree(pkt_dev->flows); - kfree(pkt_dev); - return -EINVAL; - } - pkt_dev->proc_ent->read_proc = proc_if_read; - pkt_dev->proc_ent->write_proc = proc_if_write; - pkt_dev->proc_ent->data = (void*)(pkt_dev); - pkt_dev->proc_ent->owner = THIS_MODULE; - - return add_dev_to_thread(t, pkt_dev); - } - else { + pkt_dev = __pktgen_NN_threads(ifname, FIND); + if (pkt_dev) { printk("pktgen: ERROR: interface already used.\n"); return -EBUSY; } + + pkt_dev = kzalloc(sizeof(struct pktgen_dev), GFP_KERNEL); + if (!pkt_dev) + return -ENOMEM; + + pkt_dev->flows = vmalloc(MAX_CFLOWS*sizeof(struct flow_state)); + if (pkt_dev->flows == NULL) { + kfree(pkt_dev); + return -ENOMEM; + } + memset(pkt_dev->flows, 0, MAX_CFLOWS*sizeof(struct flow_state)); + + pkt_dev->min_pkt_size = ETH_ZLEN; + pkt_dev->max_pkt_size = ETH_ZLEN; + pkt_dev->nfrags = 0; + pkt_dev->clone_skb = pg_clone_skb_d; + pkt_dev->delay_us = pg_delay_d / 1000; + pkt_dev->delay_ns = pg_delay_d % 1000; + pkt_dev->count = pg_count_d; + pkt_dev->sofar = 0; + pkt_dev->udp_src_min = 9; /* sink port */ + pkt_dev->udp_src_max = 9; + pkt_dev->udp_dst_min = 9; + pkt_dev->udp_dst_max = 9; + + strncpy(pkt_dev->ifname, ifname, IFNAMSIZ); + + if (! pktgen_setup_dev(pkt_dev)) { + printk("pktgen: ERROR: pktgen_setup_dev failed.\n"); + if (pkt_dev->flows) + vfree(pkt_dev->flows); + kfree(pkt_dev); + return -ENODEV; + } + + pe = create_proc_entry(ifname, 0600, pg_proc_dir); + if (!pe) { + printk("pktgen: cannot create %s/%s procfs entry.\n", + PG_PROC_DIR, ifname); + if (pkt_dev->flows) + vfree(pkt_dev->flows); + kfree(pkt_dev); + return -EINVAL; + } + pe->proc_fops = &pktgen_if_fops; + pe->data = pkt_dev; + + return add_dev_to_thread(t, pkt_dev); } static struct pktgen_thread *pktgen_find_thread(const char* name) @@ -2945,6 +2903,7 @@ static struct pktgen_thread *pktgen_find_thread(const char* name) static int pktgen_create_thread(const char* name, int cpu) { struct pktgen_thread *t = NULL; + struct proc_dir_entry *pe; if (strlen(name) > 31) { printk("pktgen: ERROR: Thread name cannot be more than 31 characters.\n"); @@ -2966,17 +2925,16 @@ static int pktgen_create_thread(const char* name, int cpu) spin_lock_init(&t->if_lock); t->cpu = cpu; - sprintf(t->fname, "%s/%s", PG_PROC_DIR, t->name); - t->proc_ent = create_proc_entry(t->fname, 0600, NULL); - if (!t->proc_ent) { - printk("pktgen: cannot create %s procfs entry.\n", t->fname); + pe = create_proc_entry(t->name, 0600, pg_proc_dir); + if (!pe) { + printk("pktgen: cannot create %s/%s procfs entry.\n", + PG_PROC_DIR, t->name); kfree(t); return -EINVAL; } - t->proc_ent->read_proc = proc_thread_read; - t->proc_ent->write_proc = proc_thread_write; - t->proc_ent->data = (void*)(t); - t->proc_ent->owner = THIS_MODULE; + + pe->proc_fops = &pktgen_thread_fops; + pe->data = t; t->next = pktgen_threads; pktgen_threads = t; @@ -3031,8 +2989,7 @@ static int pktgen_remove_device(struct pktgen_thread *t, struct pktgen_dev *pkt_ /* Clean up proc file system */ - if (strlen(pkt_dev->fname)) - remove_proc_entry(pkt_dev->fname, NULL); + remove_proc_entry(pkt_dev->ifname, pg_proc_dir); if (pkt_dev->flows) vfree(pkt_dev->flows); @@ -3043,21 +3000,24 @@ static int pktgen_remove_device(struct pktgen_thread *t, struct pktgen_dev *pkt_ static int __init pg_init(void) { int cpu; - printk(version); + struct proc_dir_entry *pe; - module_fname[0] = 0; + printk(version); - create_proc_dir(); + pg_proc_dir = proc_mkdir(PG_PROC_DIR, proc_net); + if (!pg_proc_dir) + return -ENODEV; + pg_proc_dir->owner = THIS_MODULE; - sprintf(module_fname, "%s/pgctrl", PG_PROC_DIR); - module_proc_ent = create_proc_entry(module_fname, 0600, NULL); - if (!module_proc_ent) { - printk("pktgen: ERROR: cannot create %s procfs entry.\n", module_fname); + pe = create_proc_entry(PGCTRL, 0600, pg_proc_dir); + if (pe == NULL) { + printk("pktgen: ERROR: cannot create %s procfs entry.\n", PGCTRL); + proc_net_remove(PG_PROC_DIR); return -EINVAL; } - module_proc_ent->proc_fops = &pktgen_fops; - module_proc_ent->data = NULL; + pe->proc_fops = &pktgen_fops; + pe->data = NULL; /* Register us to receive netdevice events */ register_netdevice_notifier(&pktgen_notifier_block); @@ -3089,10 +3049,8 @@ static void __exit pg_cleanup(void) unregister_netdevice_notifier(&pktgen_notifier_block); /* Clean up proc file system */ - - remove_proc_entry(module_fname, NULL); - - remove_proc_dir(); + remove_proc_entry(PGCTRL, pg_proc_dir); + proc_net_remove(PG_PROC_DIR); } -- 2.39.3